top of page
Students engaged in a trial lesson at EGCIS, インターナショナルスクール専門学習塾のエグシス
Page
ブログ

Blog

​ブログ

MAPテストGrowth 9〜12年生完全ガイド!科目別詳細解説

  • 執筆者の写真: egcisjp
    egcisjp
  • 6月30日
  • 読了時間: 14分

MAP Test Growthとは

MAP Test Growth(Measures of Academic Progress Growth)は、NWEA(Northwest Evaluation Association)が開発したコンピュータ適応型テストです。高校生(9-12年生)レベルでは、大学進学準備や進路選択に重要な役割を果たす学習成長測定ツールとして活用されています。

関連記事:


主な特徴

  • 適応型テスト: 生徒の回答に基づいて問題の難易度が自動調整される高度なシステム

  • 成長測定: 同一生徒の学習成長を長期的に追跡し、大学進学準備レベルまで測定可能

  • 個別化: 各生徒の学習レベルに応じた問題が出題される個別最適化テスト

  • 年間複数回実施: 学年中に最大4回まで受験可能(一般科目)、3回まで(専門科目)

RITスコア

RITはRasch UnITの略で、テストスコアの解釈を簡素化するために開発された測定尺度です。高校生レベルでは220-280の範囲が一般的で、大学進学準備レベルは240以上とされています。

対象科目

一般科目:

  • 数学(6+):40-43問

  • 読解(6+):40-43問

  • 言語活用(2年生以上):40-43問

  • 理科(9-12年生):40-43問

専門科目(年3回まで):

  • 代数1・代数2

  • 幾何学

  • 統合数学1・2・3

  • 生物学/生命科学

学年別平均RITスコア目安(高校生)

学年

数学

読解

言語活用

理科

9年生

220-240

215-235

220-235

215-235

10年生

230-250

220-240

225-240

220-240

11年生

235-255

225-245

230-245

225-245

12年生

240-260

230-250

235-250

230-250

重要な注意事項: 高校レベルのMAP Growthは大学進学準備レベルの測定が可能で、RITスコア240以上は大学レベルの学習準備ができていることを示します。

数学 (Math)

代数の概念

関数、式、方程式、不等式、混合演算などにおける文字の数値を求めること。

問題例1:高校1年生レベル

X + 2Y = 8                 3X + Y = 11 

Which coordinates represent the solution?

A) (2, 3)  B) (3, 2)   C) (4, 2)  D) (1, 4)

The correct answer is A) (2, 3)

問題例2:高校3年生レベル

What is the area of the region completely enclosed by the graph of the quadratic function f(x) = -x² + 4x + 5 and the x-axis?

A) 36 B) 32 C) 108 D) 12

The correct answer is A) 36

幾何学と測定

  • 幾何学: 線、角、図形の性質と計算、三次元図形、座標と変換、基本的な三角法の応用。

  •  測定: 長さ、周の長さ、円周、面積、容積、体積、重さと質量、温度、時間、お金、単位換算。

問題例:中学3年生レベル

Based on the images' given data, what is the perimeter of Triangle a (on the left)?

A) 32 B) 34 C) 35 D) 36

The correct answer is (B).

データと確率

グラフやチャートなどからデータを理解し、それを分析して結論を導き出すこと、また確率を決定すること。

問題例1:中学3年生レベル

A school surveyed 200 ninth-grade students to find out their favorite after-school activity. The results are displayed in the bar chart below.

Part A: Data Analysis

Based on the data in the chart, which of the following statements is a valid conclusion?

A) Exactly half of the students chose Playing Sports as their favorite activity. 

B) The number of students who prefer Playing Video Games is exactly double the number who prefer Reading. 

C) Hanging out with Friends is the least popular activity among the students surveyed. 

D) More students prefer Reading than Hanging out with Friends.

The correct answer is B) The number of students who prefer Playing Video Games is exactly double the number who prefer Reading.

Part B: Probability

If one student is chosen at random from this group, what is the probability that the student's favorite after-school activity is either Playing Video Games or Reading?

A) 1/4 B) 3/8 C) 1/2 D) 3/4

The correct answer is B) 3/8.

問題例2:高校3年生レベル

A box contains 12 balls: 4 blue, 5 red, and 3 green. Three balls are chosen randomly without replacement. What is the probability that none is blue?

A) 7/22   B) 2/3   C) 14/33    D) 1/2

The correct answer is C) 14/33   

その他のトピック

  • 計算と演算: 分数、小数、多桁の整数、負の数、指数などを用いた単独および混合演算。 

  • 数のセンス: 位の値、概算と四捨五入、比率と割合、等価性。

読解 (Reading)

情報テキスト

  • 情報テキストの内容や要点を理解し、情報を見つけ出して結論を導き出すこと。また、説得、偏見、因果関係、事実と意見、順序、指示などの要素を分析すること。 

  • 情報テキストの目的や構造を特定・分析すること。気分、トーン、視点、議論などを解釈し、テキストを分類することを含む。

問題例:中学3年生レベル

Directions: Read the following passage and answer the question that follows.

Passage: The Unlikely Icon of Paris

When French engineer Gustave Eiffel’s company built the Eiffel Tower for the 1889 World’s Fair, it was met with a divided reception. Standing at 300 meters, it was the tallest man-made structure in the world, a marvel of wrought-iron engineering designed to showcase France’s industrial prowess. However, many of Paris’s most prominent artists and intellectuals openly despised it. They published a letter of protest, calling the tower a “useless and monstrous” blemish on the city’s skyline, a “gigantic black smokestack” that would dwarf the elegance of Notre Dame and the Arc de Triomphe.


The original plan was for the tower to be dismantled after 20 years. Its salvation came from its utility. The tower’s height made it an invaluable asset for new technologies. It was used as a radiotelegraph station, sending and receiving wireless signals across Paris and, eventually, the Atlantic. During World War I, this capability became critical. The French military used the tower to jam German radio communications and intercept enemy messages, directly contributing to the Allied war effort.


Thus, the structure that was once dismissed by critics as a temporary eyesore proved its worth beyond its initial purpose as a spectacle. It evolved from a symbol of industrial might into a vital tool for communication and national defense. Over time, public opinion shifted dramatically. The Eiffel Tower was not torn down; instead, it became the most iconic and beloved symbol of Paris itself, a testament to innovation triumphing over initial skepticism.

Which of the following statements best analyzes the primary purpose of the text and the author's point of view?

  1. The primary purpose is to persuade readers to visit the Eiffel Tower by highlighting its beauty and historical significance. The author’s point of view is that of a travel enthusiast.

  2. The primary purpose is to inform the reader about the initial negative reception of the Eiffel Tower and explain how its practical usefulness ultimately ensured its survival and changed public perception. The author's point of view is objective and historical.

  3. The primary purpose is to argue that the artists and intellectuals who protested the Eiffel Tower were wrong and shortsighted. The author’s point of view is biased against the arts community.

  4. The primary purpose is to detail the technical engineering achievements of Gustave Eiffel. The author’s point of view is that of an engineering expert focused on the tower's construction.

The correct answer is B).

This statement accurately captures the central theme of the passage. The text is structured as an informative narrative. 

文学

  • 文学テキストを読み解き、詳細や要点を特定し、情報を見つけて結論を導き出すこと。設定、プロット、登場人物、教訓などの要素を分析すること。 

  • 文学テキストの目的や構造を特定・分類すること。比喩的言語、描写言語、プロット装置、詩的要素、劇的要素、修辞技法など、様々な文学的装置の使用と効果を特定・分析することを含む。

問題例:高校1〜2年生レベル

Directions: Read the following passage from the beginning of Edgar Allan Poe’s short story, “The Fall of the House of Usher,” and answer the question that follows.

Passage:

During the whole of a dull, dark, and soundless day in the autumn of the year, when the clouds hung oppressively low in the heavens, I had been passing alone, on horseback, through a singularly dreary tract of country; and at length found myself, as the shades of the evening drew on, within view of the melancholy House of Usher. I know not how it was—but, with the first glimpse of the building, a sense of insufferable gloom pervaded my spirit. I say insufferable; for the feeling was unrelieved by any of that half-pleasurable, because poetic, sentiment, with which the mind usually receives even the sternest natural images of the desolate or terrible. I looked upon the scene before me—upon the mere house, and the simple landscape features of the domain—upon the bleak walls—upon the vacant eye-like windows—upon a few rank sedges—and upon a few white trunks of decayed trees—with an utter depression of soul which I can compare to no earthly sensation more properly than to the after-dream of the reveller upon opium—the bitter lapse into everyday life—the hideous dropping off of the veil.

Which of the following statements best analyzes how the author uses literary devices in this paragraph to establish the mood?

  1. The author uses a fast-paced plot and rising action, detailing the narrator’s frantic journey to build a mood of thrilling suspense.

  2. The author uses negative diction and vivid descriptive language (e.g., "dull, dark," "oppressively low," "bleak walls," "decayed trees") to establish a pervasive mood of gloom and decay.

  3. The author focuses on the narrator's complex internal monologue and detailed backstory to create a mood of personal nostalgia and regret.

  4. The author relies primarily on personification, giving the house human-like qualities to establish a mood of heroic grandeur and strength.

The correct answer is B).

This statement correctly identifies the primary techniques Poe employs. The passage is saturated with negative diction (words with negative connotations). 

単語の意味

語彙の知識、語源や接辞、文脈、提示された情報源などに基づいて、単語やフレーズの意味と使い方を分類・特定すること。

問題例:高校3年生レベル

Directions: Read the following passage and answer the question that follows.

Passage:

The history of science is replete with examples of established paradigms resisting the introduction of new, contradictory data. This is not merely due to dogmatism, but because the prevailing model often provides a coherent and efficacious framework for solving a majority of existing problems. Anomalous results are frequently dismissed as experimental errors or relegated to the periphery, considered minor puzzles rather than fundamental challenges to the core theory. Only when the weight of these anomalies becomes overwhelming does the scientific community begin to entertain the notion of a paradigm shift, forcing a re-evaluation of the foundational assumptions that underpinned the previous era of research.

In the context of the passage, the word efficacious most nearly means:

A) Logically consistent. 

B) Widely accepted. 

C) Productive in achieving a desired result. 

D) Intellectually elegant.

The correct answer is C) Productive in achieving a desired result.

言語用法 (Language Usage)

メカニクス(言語の技術的側面)

英語の技術的側面。固有名詞やタイトルにおける大文字の適切な使用、コンマ、セミコロン、アポストロフィなどの句読点の適切な使用、およびスペルを含む。

問題例:中学3年生レベル

Which of the following sentences is punctuated and capitalized correctly?

A) On its first trip to London, the tour group visited buckingham palace, the Tower of London, and the British Museum. 

B) On it's first trip to London, the tour group visited Buckingham Palace, the Tower of London, and the British Museum. 

C) On its first trip to London, the tour group visited Buckingham Palace, the Tower of London, and the British Museum. 

D) On its first trip to London, the tour group visited Buckingham Palace the Tower of London and the British Museum.

The correct answer is C).

品詞

名詞、動詞、形容詞など、さまざまな種類の単語を認識、使用、区別する方法を知ること。人称代名詞や接続副詞などの品詞内の異なるカテゴリ、および動詞のさまざまな時制と名詞との一致などを特定し、理解することを含む。

問題例:高校1年生レベル

Read the sentence below.


Swimming competitively requires intense dedication and countless hours of practice.


What is the grammatical function of the phrase "Swimming competitively" in the sentence?

A) It is a participial phrase modifying the word "dedication." 

B) It is an adverbial phrase modifying the verb "requires." 

C) It is a prepositional phrase acting as an adjective. 

D) It is a gerund phrase acting as the subject of the sentence.

The correct answer is D).

語法

文の構造、すなわち構文の規則と用語。つまり、文を適切に形成し、その機能的な部分に分解する方法。さまざまな種類の文や文の一部を分類・区別し、その適切な使用法を認識することを含む。

問題例:高校2年生レベル

Read the sentence below.

After simmering for three hours, the chef decided the stew was finally ready to be served.

Which of the following revisions best corrects the error in sentence structure?

A) The chef, after simmering for three hours, decided the stew was finally ready to be served. B) After the stew had simmered for three hours, the chef decided it was finally ready to be served. 

C) The stew was finally ready to be served, simmering for three hours, by the chef. 

D) After simmering for three hours, the stew was finally ready to be served by the chef.

The correct answer is B).

ライティングプロセス

文章を適切に構成する方法を知ること。さまざまなジャンル、構造、修辞技法、文学的要素などを特定・分析することを含む。

問題例:高校3年生レベル

Read the following excerpt from an argumentative essay.

(1) The argument that artificial intelligence poses an existential threat to humanity often relies on dramatic, science-fiction scenarios. (2) However, the more immediate and tangible risk of AI is not a dramatic takeover, but its potential to exacerbate existing social inequalities through biased algorithms in areas like hiring, loan applications, and criminal justice. (3) For example, a 2018 study revealed that a hiring tool used by a major tech company systematically penalized resumes that included the word “women’s,” such as “women’s chess club captain.” (4) This type of subtle, encoded bias can perpetuate harmful stereotypes and limit opportunities for entire demographics long before any super-intelligence emerges.

What is the primary rhetorical function of sentence (3) in the context of the paragraph?

A) It introduces a counter-argument to the author's main claim. 

B) It provides specific, concrete evidence to support the assertion made in the preceding sentence. 

C) It serves as a transition to a new topic that will be discussed in the next paragraph. 

D) It uses an emotional appeal to persuade the reader of the dangers of technology.

The correct answer is B).

科学 (Science)

高校生向けの科学のトピックは、主に3つの領域で構成されており、それら全体にわたって工学デザインが統合されています。以下にこれらの領域の詳細な内訳を示します。


生命科学

この領域は、生物とその相互作用、そして環境との関係の研究に焦点を当てています。主なトピックは以下の通りです。

  • 分子から生物へ:構造とプロセス: 細胞の構造と機能、生命システムの組織、生物が生き、成長し、環境に応答し、繁殖するために用いるプロセスを扱います。

  • 生態系:相互作用、エネルギー、動態: 生態系内のエネルギーと物質の流れ、生物間の相互依存関係、生物多様性に影響を与える要因に関する問題が出題されます。

  • 遺伝:形質の継承と変異: 世代から世代へと形質がどのように受け継がれるか、遺伝的変異の原因など、遺伝のメカニズムを掘り下げます。

  • 生物の進化:統一性と多様性: 共通の祖先と生物進化の証拠、自然選択のプロセス、そしてこれらの概念が地球上の生命の多様性をどのように説明するかを探求します。


物理科学

物理科学の領域では、物質とエネルギーを支配する原理の理解を評価します。主なトピックは以下の通りです。

  • 物質とその相互作用: 物質の構造と性質、化学反応、質量保存の法則などが含まれます。

  • 運動と安定性:力と相互作用: ニュートンの運動法則、重力と静電気力、物理システムにおける安定性の概念に焦点を当てた問題が出題されます。

  • エネルギー: エネルギーのさまざまな形態、エネルギー変換、エネルギー保存則、エネルギーと力の関係を扱います。

  • 波とその情報伝達技術への応用: 波の性質、その振る舞い、および電磁放射を含むさまざまな技術での利用を検証します。


地球宇宙科学

この領域では、私たちの惑星とその宇宙における位置を形成するシステムとプロセスを探求します。主な焦点領域は以下の通りです。

  • 宇宙における地球の位置: 太陽系、恒星、宇宙の歴史と未来の研究が含まれます。

  • 地球のシステム: 地圏、水圏、大気圏、生物圏といった地球の主要なシステム間の動的な相互作用に焦点を当てます。プレートテクトニクス、水の循環、天候と気候などがトピックです。

  • 地球と人間活動: 人間の活動が地球のシステムにどのように影響を与えるか、また天然資源の管理や自然災害の軽減の背後にある科学を検証します。


これらすべての領域にわたり、MAP Growth科学テストは、科学と工学の実践(例:モデルの開発と使用、データの分析と解釈)と分野横断的な概念(例:原因と結果、システムとシステムモデル)を統合し、科学者やエンジニアのように考え、作業する生徒の能力を評価します。

MAP Growth 高得点のためのヒントと対策

テスト前の対策 (Test Preparation)

  1. 日々の学習と基礎固めが最良の対策 MAPテストは出題範囲が広く、一夜漬けは通用しません。普段の授業に集中し、各科目の基本的な公式や文法ルール、重要単語を復習しておくことが最も効果的な対策です。

  2. 苦手分野の専門的な対策 もし特定の苦手分野があるなら、専門家の指導を受けるのも非常に効果的な対策です。EGCISのような学習塾では、MAPテストの傾向を分析し、一人ひとりの弱点に合わせた集中的な指導を受けることができます。

  3. 万全の体調で臨む テスト前日は十分な睡眠をとり、当日は朝食をしっかり食べて、集中力を高めましょう。


テスト中の戦略と対策 (In-Test Strategy)

  1. 「難しくなったら良い兆候」と心得る このテストは、正解すると次の問題が難しくなります。これはあなたの学力レベルを正確に測るための仕組みです。難問に動揺せず、自分の力を試すチャンスだと捉えましょう。

  2. 基本的なテスト対策を徹底する

    • 精読: 問題文と選択肢は、焦らず最後まで注意深く読みましょう。

    • 消去法: 分からない問題でも、明らかに違う選択肢を消すことで正解率が上がります。

    • 推測: 前の問題には戻れないため、空欄にはせず、最も可能性が高い答えを選びましょう。


科目別対策 (Subject-Specific Strategy)

  • 数学 (Math):

    • 計算用紙を使い、途中式を書いてケアレスミスを防ぐ。

    • 答えが問題の状況に対して妥当な数値か確認する。

  • 読解 (Reading):

    • 長い文章は、先に設問に目を通してから読むと効率的。

    • 筆者の客観的・批判的といった「トーン」を掴む。

  • 言語用法 (Language Usage):

    • 文法問題で迷ったら、心の中で音読して不自然な点がないか確認する。

    • 基本的な句読点や時制のルールを正確に適用する。

  • 科学 (Science):

    • グラフや表のタイトル、軸の単位、凡例を注意深く分析する。

    • 「仮説→実験→結論」という科学的プロセスを意識して問題を解く。

終わりに

MAP Growthは単なる学力テストではなく、大学進学やその先のキャリアを見据えた、自身の成長を測るための重要な羅針盤です。このテストを最大限に活用し、目標を達成するために、EGCISはインターナショナルスクール生専門塾として皆様を力強くサポートします。MAPテスト対策はもちろんのこと、その先の大学出願サポート、さらにはグローバル社会で求められる批判的思考力や問題解決能力といった総合的な学力向上まで、一貫した指導を提供します。高校生活全体の学習戦略と進路について、ぜひ一度EGCISにご相談ください。


このガイドは、NWEA公式情報と2025年最新データを基に作成されています。最新の詳細情報については、必ずNWEA公式サイトをご確認ください。



 
 
 

Comments


bottom of page