MAPテストGrowth 6〜8年生完全ガイド!科目別詳細解説
- egcisjp
- 6月29日
- 読了時間: 11分
更新日:7 日前

MAP Test Growthとは
MAP Test Growth(Measures of Academic Progress Growth)は、NWEA(Northwest Evaluation Association)が開発したコンピュータ適応型テストです。このテストは、生徒の学習成長を測定し、個別の学習ニーズを特定することを目的としています。
主な特徴
適応型テスト:生徒の回答に基づいて問題の難易度が自動調整される
成長測定:同一生徒の学習成長を時系列で追跡可能
個別化:各生徒の学習レベルに応じた問題が出題される
年間複数回実施:学年中に最大4回まで受験可能
関連記事:
RITスコア
RITはRasch UnITの略で、テストスコアの解釈を簡素化するために開発された測定尺度です。定規の目盛りのような等間隔尺度で、RITスケールは100-350の範囲です。
対象科目:
数学(6-8年生):40-53問
読解(6-8年生):40-53問
言語活用(6-8年生):40-53問
理科(6-8年生):40-53問
学年別平均RITスコア目安
学年 | 数学 | 読解 | 言語活用 | 理科 |
6年生 | 220-240 | 210-230 | 215-235 | 200-220 |
7年生 | 230-250 | 220-240 | 225-245 | 210-230 |
8年生 | 240-260 | 230-250 | 235-255 | 220-240 |
重要な注意事項: MAP Growthは適応型テストのため、生徒のRITスコアレベルに応じて問題の難易度が自動調整されます。同じトピックでも、RITスコアが高い生徒にはより高度な問題が、低い生徒には基礎的な問題が出題されます。
科目1:数学(Math)
1. 数と演算(Number and Operations / 数と演算)
有理数の演算 (Rational Number Operations)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. 3 + (-2) = ? | A) -5 B) 1 C) 5 D) -1 | B) 1 |
2. (-3) × 4 ÷ (-2) = ? | A) -6 B) 6 C) -24 D) 24 | B) 6 |
3. 2/3 ÷ (-4/5) = ? | A) -5/6 B) 5/6 C) -8/15 D) 8/15 | A) -5/6 |
指数と根号 (Exponents and Radicals)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. 3² = ? | A) 6 B) 9 C) 12 D) 18 | B) 9 |
2. 2³ × 2² = ? | A) 16 B) 32 C) 64 D) 128 | B) 32 |
3. √81 + 3⁻² = ? | A) 9 1/9 B) 10 C) 9.11 D) 8.89 | A) 9 1/9 |
比例と比率 (Ratios and Proportions)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. If 2:3 = x:6, what is x? | A) 2 B) 3 C) 4 D) 9 | C) 4 |
2. A recipe calls for 3 cups of flour for 12 cookies. How many cups for 20 cookies? | A) 4 B) 5 C) 6 D) 7 | B) 5 |
3. The ratio of boys to girls in a class is 3:4. If there are 21 students total, how many are girls? | A) 9 B) 12 C) 15 D) 18 | B) 12 |
2. 代数(Algebra / 代数)
一次方程式 (Linear Equations)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. x + 5 = 12, x = ? | A) 6 B) 7 C) 8 D) 17 | B) 7 |
2. 3x - 7 = 14, x = ? | A) 5 B) 6 C) 7 D) 8 | C) 7 |
3. 2(x + 3) - 5 = 3x - 1, x = ? | A) 0 B) 1 C) 2 D) 3 | A) 0 |
不等式 (Inequalities)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. If x + 2 > 8, then x > ? | A) 4 B) 5 C) 6 D) 10 | C) 6 |
2. Which value satisfies 3x - 2 ≤ 10? | A) x = 5 B) x = 4 C) x = 3 D) All of these | C) x = 3 |
3. If -2x + 5 ≥ 9, then x ≤ ? | A) -2 B) 2 C) -7 D) 7 | A) -2 |
関数とグラフ (Functions and Graphs)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. If y = x + 3, what is y when x = 4? | A) 6 B) 7 C) 8 D) 12 | B) 7 |
2. What is the slope of the line passing through (2, 3) and (4, 7)? | A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 | B) 2 |
3. If f(x) = 2x² - 3x + 1, what is f(-1)? | A) 4 B) 5 C) 6 D) 7 | C) 6 |
3. 幾何学(Geometry / 幾何学)
角度と三角形 (Angles and Triangles)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What is the sum of angles in a triangle? | A) 90° B) 180° C) 270° D) 360° | B) 180° |
2. In a right triangle, if one acute angle is 35°, what is the other acute angle? | A) 45° B) 55° C) 65° D) 145° | B) 55° |
3. Using the Pythagorean theorem, if a = 3 and b = 4, what is c? | A) 5 B) 6 C) 7 D) 12 | A) 5 |
その他:円の性質 (Properties of Circles)、体積と表面積 (Volume and Surface Area)
4. 統計と確率(Statistics and Probability / 統計と確率)
データ分析 (Data Analysis)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What is the mean of 2, 4, 6, 8? | A) 4 B) 5 C) 6 D) 20 | B) 5 |
2. What is the median of 12, 15, 18, 20, 25, 30? | A) 18 B) 19 C) 20 D) 22.5 | B) 19 |
3. The data set has values: 5, 7, 8, 8, 9, 12. What is the range and mode? | A) Range = 7, Mode = 8 B) Range = 5, Mode = 7 C) Range = 12, Mode = 8 D) Range = 8, Mode = 7 | A) Range = 7, Mode = 8 |
確率 (Probability)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What is the probability of rolling an even number on a die? | A) 1/2 B) 1/3 C) 1/6 D) 2/3 | A) 1/2 |
2. If you flip two coins, what is the probability of getting exactly one head? | A) 1/4 B) 1/2 C) 3/4 D) 1/8 | B) 1/2 |
3. A bag contains 3 red, 4 blue, and 5 green marbles. What is the probability of drawing a red marble, then a blue marble without replacement? | A) 1/11 B) 7/12 C) 1/12 D) 7/144 | A) 1/11 |
科目2:読解(Reading)
1. 文学分析(Literary Analysis / 文学分析)
テーマとメッセージ (Theme and Message)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. A story about a boy who helps his neighbor is likely about what theme? | A) Friendship B) Kindness C) Adventure D) Family | B) Kindness |
2. "Maria struggled with math all year, but with hard work and practice, she finally understood algebra." What theme is conveyed? | A) Education is easy B) Persistence leads to success C) Math is difficult D) Teachers are helpful | B) Persistence leads to success |
3. In a story where a character sacrifices personal gain to help others, which universal theme is most likely explored? | A) Individual vs. society B) Appearance vs. reality C) Self-interest vs. altruism D) Tradition vs. change | C) Self-interest vs. altruism |
その他:登場人物の発展 (Character Development)、文学技法 (Literary Devices)
2. 情報文理解(Informational Text / 情報文理解)
論証分析 (Argument Analysis)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. In a persuasive text, what is used to support the main idea? | A) Opinions B) Facts and evidence C) Questions D) Stories | B) Facts and evidence |
2. "Students should have longer lunch periods because they need time to eat properly and socialize." What is the claim in this argument? | A) Students eat lunch B) Students need to socialize C) Students should have longer lunch periods D) Lunch periods exist | C) Students should have longer lunch periods |
3. Which would strengthen an argument about the benefits of exercise? | A) Personal opinion about sports B) Statistical data on health improvements C) Emotional appeals about feeling good D) Stories about famous athletes | B) Statistical data on health improvements |
その他:文章構造 (Text Structure)
3. 批判的読解(Critical Reading / 批判的読解)
例:推論と結論 (Inference and Conclusions)、語彙推測 (Vocabulary in Context)
科目3:言語活用(Language Usage)
1. 文法と語法(Grammar and Usage / 文法と語法)
動詞の時制と活用 (Verb Tenses and Forms)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. "Yesterday, I _____ to the store." | A) go B) went C) will go D) going | B) went |
2. "She _____ here for three years." | A) lives B) lived C) has lived D) will live | C) has lived |
3. "By the time you arrive, I _____ the project." | A) finish B) finished C) will finish D) will have finished | D) will have finished |
主語と動詞の一致 (Subject-Verb Agreement)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. "The cat _____ on the mat." | A) sit B) sits C) sitting D) sat | B) sits |
2. "Either Tom or his brothers _____ responsible." | A) is B) are C) was D) were | B) are |
3. "The committee, along with its advisors, _____ meeting today." | A) is B) are C) was D) were | A) is |
代名詞の用法 (Pronoun Usage)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. "Sarah and _____ went to the movies." | A) I B) me C) myself D) mine | A) I |
2. "The teacher gave the assignment to Jim and _____." | A) I B) me C) myself D) mine | B) me |
3. "Each student should bring _____ own lunch." | A) their B) his or her C) there D) they're | B) his or her |
2. 文の構造(Sentence Structure / 文の構造)
修飾語と修飾句 (Modifiers and Phrases)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. "The big red car is mine." What does "big red" describe? | A) mine B) car C) is D) the | B) car |
2. "Walking to school, I saw my friend." What does "walking to school" modify? | A) school B) friend C) saw D) I | D) I |
3. Which sentence contains a misplaced modifier? | A) I nearly ate all the cookies B) I ate nearly all the cookies C) Nearly all the cookies were eaten D) All are correct | A) I nearly ate all the cookies |
複文と重文 (Complex and Compound Sentences)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. "I like pizza and my sister likes burgers." This is a _____ sentence. | A) simple B) compound C) complex D) fragment | B) compound |
2. "Although it was raining, we went to the park." This is a _____ sentence. | A) simple B) compound C) complex D) compound-complex | C) complex |
3. "When the bell rings, students leave, but teachers stay for meetings." This is a _____ sentence. | A) simple B) compound C) complex D) compound-complex | D) compound-complex |
3. 語彙と単語構造(Vocabulary and Word Structure / 語彙と単語構造)
語根・接頭辞・接尾辞 (Roots, Prefixes, Suffixes)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What does "un-" mean in "unhappy"? | A) very B) not C) again D) before | B) not |
2. What does the suffix "-ful" mean in "helpful"? | A) without B) full of C) able to D) in the past | B) full of |
3. The word "biography" contains the root "bio" meaning life and "graph" meaning? | A) person B) book C) write D) story | C) write |
語彙の類推 (Vocabulary Analogies)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. Cat is to meow as dog is to _____. | A) run B) bark C) pet D) tail | B) bark |
2. Painter is to brush as writer is to _____. | A) book B) story C) pen D) paper | C) pen |
3. Gregarious is to sociable as reticent is to _____. | A) talkative B) quiet C) friendly D) outgoing | B) quiet |
4. 作文と編集(Writing and Editing / 作文と編集)
例:文章の構成 (Text Organization)、編集と校正 (Editing and Proofreading)
科目4:理科(Science)
1. 生命科学(Life Science / 生命科学)
細胞の構造と機能 (Cell Structure and Function)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What part of the cell controls what goes in and out? | A) Nucleus B) Cell membrane C) Cytoplasm D) Cell wall | B) Cell membrane |
2. Which organelle is responsible for making proteins? | A) Mitochondria B) Nucleus C) Ribosome D) Vacuole | C) Ribosome |
3. During cellular respiration, glucose and oxygen are converted into? | A) Proteins and water B) Carbon dioxide and water C) Starch and oxygen D) Amino acids and ATP | B) Carbon dioxide and water |
その他:遺伝と進化 (Genetics and Evolution)、生態系と相互作用 (Ecosystems and Interactions)
2. 地球科学(Earth Science / 地球科学)
地球の構造 (Earth's Structure)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. Which layer of Earth do we live on? | A) Mantle B) Core C) Crust D) Atmosphere | C) Crust |
2. What causes tectonic plates to move? | A) Ocean currents B) Convection currents in the mantle C) Wind patterns D) Gravity | B) Convection currents in the mantle |
3. At which type of plate boundary do mountains typically form? | A) Divergent B) Convergent C) Transform D) Subduction | B) Convergent |
その他:岩石サイクル (Rock Cycle)、天気と気候 (Weather and Climate)
3. 物理科学(Physical Science / 物理科学)
物質の性質 (Properties of Matter)
問題例 | 選択肢 | 答え |
1. What happens to particles when matter is heated? | A) They slow down B) They speed up C) They stop moving D) They disappear | B) They speed up |
2. What is density? | A) How heavy something is B) How big something is C) Mass per unit volume D) Temperature of matter | C) Mass per unit volume |
3. Which has the highest density? | A) Gas B) Liquid C) Solid D) Plasma | C) Solid |
その他:化学反応 (Chemical Reactions)、力と運動 (Forces and Motion)、エネルギー (Energy)
保護者向けサポートガイド
学習環境の整備
静かで集中できる学習スペースの提供
必要な学習用具と教材の準備
適切な照明と温度の管理
学習習慣の確立
毎日の学習時間の設定
学習計画の作成と進捗管理
達成目標の設定と評価
モチベーションの維持
努力を認め、小さな成功を祝う
学習の意義と将来への影響を説明
適切な休息と娯楽時間の確保
学校との連携
定期的な教師との面談
学習進捗の共有
必要に応じた追加支援の相談
塾との併用(例:EGCISインターナショナルスクール専門塾など)による学習強化
よくある質問(FAQ)
Q1: MAP Growthテストはどのくらいの頻度で受けるのですか?
A: 一般的に年3-4回実施されます。秋季、冬季、春季が基本で、学校によっては夏季も実施します。
Q2: RITスコアが平均より低い場合、どうすればよいですか?
A: 個人の成長が最も重要です。前回の自分のスコアと比較し、向上していれば成長している証拠です。具体的な弱点分野を特定し、集中的に学習しましょう。
Q3: テスト当日に気をつけることはありますか?
A: 十分な睡眠、栄養のある朝食、リラックスした気持ちで臨むことが重要です。焦らず、わからない問題は飛ばして後で戻ることも戦略の一つです。
Q4: 成績が伸び悩んでいる場合の対処法は?
A: 学習方法の見直し、弱点分野の特定、個別指導の検討などが有効です。また、学習への取り組み方や動機についても見直してみましょう。
Q5: 高校受験にMAP Growthスコアは影響しますか?
A: 直接的な入試スコアとしては使用されませんが、学習進度の把握や進路指導の参考資料として活用されることがあります。
まとめ
MAP Growth テスト(6-8年生)は、中学生の学力を包括的に測定し、個別の学習ニーズを特定する重要なツールです。このテストを通じて、生徒は自分の強みと改善点を理解し、効果的な学習戦略を立てることができます。
継続的な学習習慣の確立、適切な学習環境の整備、そして家庭と学校の連携により、すべての生徒がその潜在能力を最大限に発揮できるよう支援することが重要です。
注意事項: このガイドは、公式NWEA情報を基に作成されています。最新の詳細情報については、必ずNWEA公式サイトをご確認ください。
EGCISではインター受験経験豊富な講師が、中学生一人ひとりの学習レベルと目標に合わせた個別指導を行っています。MAP Growthテストの対策から高校受験準備まで、包括的な学習支援を提供いたします。MAP Growthテスト対策でお困りの際は、ぜひEGCISにご相談ください。
Comments